Tjej & Killkläder?!

Har på senaste tiden läst en del bloggar om kläder till barn. Man ska inte stoppa in sina barn i tjej eller killfacket när det gäller kläder. Man ska inte ha enbart blåa kläder och byxor till en kille eller bara rosa kläder och klänningar till tjejer. Ganska intressant. De bloggar som publicerar dessa sorts inlägg verkar få en oerhörd respons både positiv och negativ. Men helt klart att det är många som reagerar. Det finns alltså inga tjejkläder och heller inga killkläder. Det är bara kläder! För man ska inte stoppa in dem i "facket"! När det kommer till bebisar så har de inte någon uppfattning om vem som är kille vem som är tjej, eller!?
Väldigt intressant faktiskt. Skulle jag ha fått en tjej så skulle hon definitivt ha mycket klänningar, kjolar och annat som anses tjejigt, (iaf av vissa) för jag tycker att det är fint, jag har själv mycket sådana kläder på mig. Och när det kommer till färger så är det bara färger inte tjej eller killfärger. Det är lika där skulle jag ha fått en tjej skulle hon ha mycket rosa, lila och annat som anses tjejigt, (iaf av vissa). Jag tycker mig se att attityden bland folk riktar sig främst till pojkar som har rosa kläder eller klänningar inte lika mycket till tjejer som har blå byxor och skjorta. Om jag ser till mig själv som vuxen och min sambo så anser jag att han INTE ska ha rosa klänning när vi ska på fest dock får han ha det om han skulle vilja. Men han vill nog inte heller det, eller jag är säker på att han inte skulle vilja ha en rosa klänning. Jag anser dock att jag själv kan ha både byxor och skjorta utan problem. Varför? Jo för att vi är alla upplärda på det viset. Men åter till ämnet barn. T.ex. det finns väldigt mycket Hello Kitty kläder som är riktat till just tjejer och jag anser att det är tjejigt med en katt som har en rosett i "håret", jag skulle alltså inte köpa något sådant plagg till min son, jag skulle inte heller klä honom i klänning oavsett färg. Men jag tycker att alla ska få göra som de vill. Ska man inte stoppa in sina barn i "facket" utan att de senare i livet ska få välja själva så kanske man bara skulle klä dem i t.ex. vitt då det inte ens är en färg, eller?! Jag vet inte!? Nu finns det ju väldigt mycket könsneutrala kläder och färger att välja på, klänningar med bilar på, tröjor med rosa bilar osv osv. Nu svamlar jag ganska mycket men jag tycker iaf att de som väljer att sätta på sin son klänningar och de som väljer att sätta på sin dotter killkläder får göra det. För länge sen så hade ju killar långt hår, volanger, blusar och annat, jag undrar när det ändrades egentligen?
Vad tycker ni? Finns det tjej och killkläder eller är det bara kläder?!
Nu är det nog svamlat för idag
Godnatt mina vänner :)

Kommentarer:

1 Rebecka:

skriven

Jag skulle aldrig komma på tanken heller att klä Axel i klänning, kjol, leggings eller tunikor. Vill han klä ut sig när han är äldre så visst får han det. Men - och jag är nog gammalmodig - vad är det för fel på att tjejer ser ut som tjejer och killar som killar? Jag har aldrig förstått den debatten riktigt. Är min generation skadad då, där de flesta flickorna hade rosa/lila och pojkarna blått/grönt, och där en pojk som kom till skolan i klänning hade blivit utskrattad? Varför ska allt ändras och vara så förbaskat neutralt? Lucia kan numera vara en kille.. VARFÖR? Lucia VAR ju en tjej, så varför ska en kille kunna vara Lucia? Det finns en skillnad emellan könen, så jag förstår inte vitsen med att försöka sudda bort den helt och hållet.

Visst, vill Axel ha en glittrig tröja, eller en rosa, så SJÄLVKLART får han det. Men att gå i klänning till dagis/skolan, där drar jag gränsen! Där sätter "hårda morsan" stopp! ;)

Kommentera här: