Kebab

Skrev ju för några veckor sen om vår hemmagjorda kebab och tänkte lägga upp receptet på det!
  • 500 g köttfärs
  • 4 vitlöksklyftor
  • 1 buljongtärning
  • Salt & Peppar
Lös upp buljongtärningen i ca 3/4dl vatten. Riv eller pressa vitlöken. Blanda sedan buljongen och vitlöken tillsammans med färsen. Salta & Peppra. Då är smeten klar.
Nu till det som kan vara lite besvärligt.
Du behöver:
  • Bakplåtspapper
  • Olja
  • Kavel
Klipp till ca 4 lagom stora bitar av bakplåtspappret, ungefär lika stora som stekpannan. Lägg en klick utav smeten på ett inoljat papper. Lägg sedan ett inoljat papper ovanpå och kavla ut smeten. Det ska vara riktigt tunt. Sedan tar man bort det ena pappret och vänder ner smeten i stekpannan. Låt det steka 1-2min ta sedan bort andra pappret och vänd på köttet. Låt steka 1-2 min tills man ser att det är klart i princip. Å så fortsätter man tills allt kött är stekt. Sedan tar man en bra sax och klipper itu köttet så det ser ut som kebabflarn!
Då är kebaben klar! Så serverar man med t.ex bröd eller pommes stripes, sallad, grönsaker och sås. Super!
Detta är verkligen jätte gott och enkelt. Det kan låta lite krångligt med själva stekandet men har man gjort en så går det av bara farten. Det bästa är om man är två stycken som gör det, då kan den ena steka medans den andra kavlar.
När jag gör detta använder jag ekologisk buljong då den är fri från de "värsta" tillsatserna men är ni som jag så kolla innehållsförteckningen, annars går det minst lika bra med vanlig buljong. Jag använder också lite mer kryddor än bara salt & peppar, men detta är en smaksak. Likaså med vitlöken, gillar man det inte så kan man ta lite mindre och tvärtom. I vilket fall som helst så är detta en jätte god rätt som är enkel att göra. Ett bra alternativ till alla tacoskvällar man har :)

Kommentera här: