Löpning

Det blev inget gym för mig idag istället så tog jag och min älskling en löptur tillsammans. Jag har sprungit någonting sen förra sommaren. Jag sliter ju på crosstrainern men det är ju inte riktigt samma sak. Jag vet inte hur långt det blev men iaf 40-45min. Och det får duga som första gången plus att det var riktigt halkigt ute. Vilket resulterade i väldans kramp i vaderna ganska direkt. Men det blev bättre som tur var. Nu är jag iaf härligt trött i både kropp och själ, min bättre hälft slocknade precis i soffan så jag ska väcka honom så vi kan lägga oss i sängen :)
Tänkte bara tala om vilka för/nackdelar Crossen och löpningen har, enligt mig då!
Crossen
+ Inte så mkt belastning på knä och ben
+ Man får upp riktigt bra flås
+ Man får med hela kroppen då man också rör armarna på ett annat sätt
+ Svettas väldigt mycket
- Den är inomhus
- Det är inte lika "jobbigt", man känner inte lika mkt i musklerna
Löpning
+ Man är utomhus och får massa frisk luft (Det är skönt att vara ute)
+ Musklerna blir ordentligt trötta
+ Hunden kan följa med
+ Det är gratis
- Mer belastning på knä och ben
- Det är jobbigare psykiskt
Ja detta är mina för & Nackdelar. Jag har aldrig tyckt om löpning som träningsform utan det var först för några år sen som jag tänkte att jag skulle ge det en chans. Men det gick tungt väldigt tungt, mest psykiskt. Förra sommaren var första gången jag kände att det var kul och härligt att springa. Sen blev jag ju gravid så då fick det ligga på hyllan. Nu ska ni inte tro att jag är eller kommer att bli någon maratonlöpare, men det känns skönt att jag tycker om det! Jag fick liksom träna psykiskt ett år för att komma på att det var kul :) Sen har jag ju mina ben som inte riktigt har tyckt om löpning de sista åren. Så vi får se vad de säger imorn. Jag hoppas att det går bra. Det är dels därför jag tror att jag aldrig kommer bli någon långdistansare men vi får väl se! Iaf så tänker jag så att det är bättre att ta det lite lugnare med löpningen så att benen "hänger med" och så kör jag stenhårt de gångerna jag är på Crossen!
Nej nu väntar sängen!
Inte denna säng då som tur är, haha! Detta var när vi bodde på 33:an, Leon var dryga veckan gammal och vi hade fått börja ha honom på vårt rum hela tiden, även på natten! Här kom jag in efter min dagliga blodtryckskoll uppe på 37:an och hittar mina fina grabbar sovandes, underbart :) Jag vill minnas att blodtrycket faktiskt var påväg neråt också, inte lågt då direkt men inte skyhögt. Så jag var väldigt glad redan innan jag kom in och fick se mina killar!

Kommentera här: